برای تعیین وقت حضوری و قرارداد با وکیل از این بخش استفاده کنید.
سازمان تعزیرات حکومتی چه وظیفه ای دارد؟
سازمان تعزیرات حکومتی چه وظیفه ای دارد؟
سازمان تعزیرات حکومتی بعنوان یک مرجع رسیدگی اختصاصی است که به جرایم و تخلفات اقتصادی، بهداشتی و صنفی رسیدگی می کند و فعالیت آن زیر نظر وزارت دادگستری است. در سالهای اولیه جنگ، این سازمان با هدف برای جلوگیری از وقوع تخلفات عدیدهای در زمینه مسائل اقتصادی ازجمله گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، …غیره تشکیل شد. بعد از جنگ، مجمع تشخیص مصلحت نظام مامور تصمیم گیری در زمینه شد. این مجمع در سال ۶۷ با تصویب دو قانون تحت عنوان قانون تعزیرات حکومتی و همچنین قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی، رسیدگی به تخلفات بخش غیر دولتی را به محاکم انقلاب اسلامی و تخلفات دولتی را به کمیسیون های تحت نظارت وزارت کشور محول کرد که تا اواسط سال ۱۳۷۳ ادامه پیدا کرد و پس از آن، مجمع تشخیص مصلحت نظام امور تعزیرات حکومتی بخش دولتی و غیر دولتی را به قوه مجریه محول کرد که تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.
صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی چیست و به چه جرایمی رسیدگی می کند؟ قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تخلفاتی که در صلاحیت این سازمان است را بشرح ذیل آورده: • گران فروشی • کم فروشی و تقلب • احتکار • عرضه خارج از شبکه • عدم درج قیمت • اخفا و امتناع از عرضه کالا • عدم صدور فاکتور • عدم اجراي ضوابط قيمت گذاري و توزيع • عدم اجراي تعهدات واردكنندگان در قبال دريافت ارز و خدمات دولتي • نداشتن پروانه کسب واحدهای صنفی مراحل رسیدگی در سازمان تعزیرات سازمان تعزیرات حکومتی مرجعِ صالح رسیدگی به تخلفات مذکور میباشد که دارای شعب متعددی است و هر شعبه به یکسری از جرایم رسیدگی میکند. با توجه به موضوعات ذکر شده قوانین مورد استناد این سازمان قوانین ذیل است: -قانون تعزیرات حکومتی. ۲-قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی. ۳- قانون نظام صنفی کشور. ۴-قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان . ۵-قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز. ۶-آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی .
شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی شعب بدوی در تعزیرات حکومتی به شعبه بدوی تعزیرات، هیأت بدوی و شعب ویژه قاچاق کالا و ارز تقسیم میشود. جهات شروع به رسیدگی درشعب بدوی سازمان تعزیرات در ماده ۱۸ آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی بشرح ذیل پیش بینی شده است. طبق این ماده شعب بدوی تعزیرات در موارد ذیل شروع به رسیدگی می نمایند. ۱-گزارش مامورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات. ۲-گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی. ۳-شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی. ۴-اعلام اطلاعات، اخبار،گزارش های مردمی.
روند رسیدگی در تعزیرات حکومتی: پس از احضار متهم با رعایت حقوق متهم در رسیدگی از جمله داشتن وکیل، تحقیقات انجام و آخرین دفاع از متهم اخذ می شود شاکی نیز اگر مدعی حق تضییع شده ای باشد بعنوان مدعی خصوصی، حاضر شده و در جهت مطالبه حقوق خود در تحقیقات حضور خواهد داشت. گزارشات ضابطان و بازرسان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از انجام تحقیقات ،تعزیرات اقدام به صدور رای می نماید. صدور رای در شعب بدوی پس از استماع اظهارات متهم صورت میگیرد. چنانچه ظرف ۵ روز از تاریخ ابلاغ، متهم حضور نیابد رای غیابی صادر میگردد. چنانچه با توجه به محتوای پرونده، اتهامی متوجه متهم نباشد حسب مورد ممکن است قرار منع تعقیب، قرار موقوفی تعقیب، تعلیق و یا رای برائت صادر شود که مانند سایر آرا محاکم دادگستری، در رای صادره باید حضوری یا غیابی بودن و قابلیت واخواهی و تجدیدنظر و مهلت و مرجع آن قید شود.
چه کسانی حق اعتراض به رای تعزیرات حکومتی را دارند؟ در خصوص آرا برائت و قرار منع تعقیب نیز رؤسای سازمانهای حمایت و تعزیرات حکومتی، اعضای کمیسیون هماهنگی امور سازمان تعزیرات حکومتی در استان و شهرستان مربوط، شاکی (حقیقی – حقوقی) یا وکیل قانونی وی حق تجدیدنظرخواهی دارند. محکومعلیه نیز در صورتی که میزان جریمه صادرشده بالاتر از 20 میلیون ریال باشد، میتواند طرح موضوع در شعب عالی تجدیدنظر را تقاضا کند. مهلت تجدیدنظرخواهی برای محکومعلیه و شاکی 10 روز از تاریخ ابلاغ و نسبت به سایر اشخاص 3 ماه از تاریخ ابلاغ است. شعب تجدید نظر مرجع اعتراض از آراء شعب بدوی هستند و شعبه عالی به آراء قطعی صادره از شعب تجدید نظر رسیدگی می کند.
منبع: وب وکیل